Sektor usług dla biznesu potrzebuje nowoczesnych biur!

Ponad 70% firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu planuje powiększenie swojego dotychczasowego biura w ciągu najbliższych dwóch lat. Jak wynika z raportu , przygotowanego przez Skanska i JLL pod patronatem ABSL, nowoczesne, dobrze zlokalizowane i przystosowane do różnych stylów pracy biuro może tworzyć przewagę konkurencyjną firmy w tzw. „wojnie o talenty” i sprzyjać poprawie efektywności pracy.

Z danych ABSL wynika, że w Polsce działa już ponad 500 centrów usług dla biznesu z kapitałem zagranicznym, zatrudniających ok. 150 000 specjalistów. Do 2020 r. w branży może pracować już nawet 250 000 osób.

Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland, podkreśla: „Firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu cechuje dynamiczny wzrost zatrudnienia. Według danych ABSL, od 2013 r. liczba osób pracujących w centrach outsourcingowych w Polsce wzrosła o 30%, a zdecydowana większość z tych firm planuje rozszerzyć zespół w najbliższych latach. Wraz z rozwojem sektora rośnie zapotrzebowanie na powierzchnię biurową. Firmy outsourcingowe są głównym motorem wzrostu popytu na powierzchnie biurowe na rynkach regionalnych. Szacuje się, że tylko w pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wygenerowały ok. 50% popytu w miastach poza Warszawą”.

Jak wynika z najnowszego raportu Skanska, JLL i ABSL, centra BPO/SSC w niedługim czasie będą potrzebować nowej powierzchni biurowej w obecnych lub nowych lokalizacjach (w tym samym mieście lub poza nim), wraz z pozyskaniem nowych projektów i dynamicznym wzrostem zatrudnienia.

 

Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL, komentuje: „Jak wynika z raportu Skanska i JLL, ponad 70% zagranicznych firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu planuje powiększenie zajmowanej powierzchni biurowej w ciągu dwóch lat. Co więcej, 41% firm z sektora BPO/SSC planuje przeprowadzkę do nowego biura na przestrzeni kolejnych trzech lat. Na tę decyzję ma wpływ kilka czynników, takich jak brak możliwości ekspansji w ramach obecnego obiektu, chęć zmiany lokalizacji na lepszą czy standardu na wyższy. Ważna jest również możliwość dopasowania biura do konkretnych potrzeb firmy oraz zmieniającego się środowiska pracy i specyfiki zadań wykonywanych przez zespół”.

Wszystkie te działania sprzyjają zwiększeniu atrakcyjności firmy dla potencjalnego pracownika.

„Menedżerowie reprezentujący sektor BPO/SSC postrzegają biuro jako potencjalne narzędzie w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej w procesie rekrutacji. 87% respondentów jest zdania, że nowoczesna przestrzeń zaprojektowana tak, aby sprzyjała efektywności pracy, może przekonać pracownika o wyborze pracodawcy, który takie biuro oferuje”, wyjaśnia Anna Młyniec, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych i Reprezentacji Najemcy w JLL.

Najważniejsze – lokalizacja, komunikacja i koszty

Pracodawcy przykładają szczególną uwagę do lokalizacji biura, dostępności komunikacji publicznej, kosztów najmu i wysokiego standardu technicznego budynku. Lokalizacja może, ale nie musi być centralna, jako że liczy się dobry i sprawny dojazd.

Kluczowe aspekty brane pod uwagę przy wyborze nowego biura

„Menedżerowie z centrów usług, podobnie jak pracownicy, na pytanie o udogodnienia, które powinny znajdować się w budynku, na pierwszym miejscu wymienili stojaki dla rowerów, a następnie restaurację i prysznice z szatniami”, dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Pożądane – uchylne okna, uciążliwe – niewydajne systemy HVAC

Osoby pracujące w biurach cenią możliwość uchylenia okna (87% wskazań). Firmy z sektora BPO/SSC często wymagają dostępu do zasilania z dwóch niezależnych rozdzielni elektrycznych. W przypadku całkowitej awarii zasilania dla 81% firm konieczne jest podtrzymanie systemów oraz pracy serwerowni za pośrednictwem generatorów.

Nieefektywne systemy klimatyzacji oraz wentylacji postrzegane są jako najbardziej powszechny problem występujący w biurze (62% ankietowanych). Kolejnym problemem jest ograniczony dostęp do światła dziennego.

„Przykładem biura, które będzie funkcjonalne dla pracowników, a jednocześnie zapewni dobre i zdrowe środowisko pracy jest biurowiec Atrium 2, realizowany przez nas w Warszawie. Po ukończeniu projekt zagwarantuje dostęp do naturalnego światła co najmniej na 70% powierzchni pracy oraz o 30% większy dostęp do świeżego powietrza w porównaniu do standardowych budynków. Oprócz tego, jako jedyny nowy projekt w ścisłym centrum Warszawy, będzie wyposażony w loggie, z których będą mogli korzystać pracownicy”, mówi Arkadiusz Rudzki.

Zrównoważone budownictwo wydaje się być coraz istotniejszą kwestią dla menedżerów z centrów usług podczas poszukiwań nowego biura. Dla 45% respondentów ważne jest posiadanie przez obiekt zielonego certyfikatu (LEED, BREEAM czy DGNB), który jest gwarancją jakości danego budynku i stanowi wartość wizerunkową.

Komfortowe, elastyczne miejsce pracy sprzyja produktywności

Najczęściej (68%) firmy z sektora BPO/SSC preferują aranżacje powierzchni typu open-space z wydzielonymi pokojami spotkań, co jest zgodne z trendem występującym w całej Polsce. Jedynie 13% cechuje aranżacja powierzchni typu gabinetowego. Najprawdopodobniej prowadzą one działalność w budynkach o niższym standardzie, gdzie możliwość zaplanowania powierzchni w systemie open-space jest ograniczona przez strukturę obiektu.

„Na rynku widać coraz większe zainteresowanie nowoczesnym środowiskiem pracy, zaaranżowanym zgodnie z koncepcją biura dopasowanego, tzw. „activity based workplace”. Już ok. 10% przebadanych centrów BPO/SSC działa w biurze zaaranżowanym w podziale na strefy, w tym m.in. strefy relaksu oraz miejsc pracy kreatywnej. Coraz popularniejsza jest też aranżacja biura zgodnie z ideą hot-deskingu, czyli bez przypisanych stanowisk pracy. Uważamy, że takie rozwiązania będą zyskiwać na popularności w nadchodzących latach”, dodaje Arkadiusz Rudzki.

***

Najnowszy raport Skanska i JLL, „BPO i Centra Usług Wspólnych: Menedżerowie firm zabierają głos w sprawie nieruchomości biurowych” jest drugą częścią analizy miejsca pracy w sektorze usług dla biznesu. Materiał bada opinie i preferencje menedżerów odnośnie powierzchni biurowych (w pierwszej edycji zebrano opinie pracowników).

***

O ABSL

ABSL to największa organizacja branżowa w regionie Europy Środkowo – Wschodniej zrzeszająca najważniejszych inwestorów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Związek powstał 21 maja 2009 r. z inicjatywy największych firm działających w branży takich, jak Capgemini, Hewlett – Packard, IBM, Infosys, Thomson Reuters, UBS oraz wielu innych. ABSL jest platformą wymiany wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk wewnątrz branży. Partnerami ABSL są wiodące, zarówno polskie, jak i europejskie organizacje branżowe. Związek współpracuje również z Ministerstwem Gospodarki oraz Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), przedstawicielami miast oraz regionów oraz agencjami wspierającymi inwestorów zagranicznych. Organizacja zrzesza centra usług wspólnych (Shared Service Centers, SSC), outsourcingu procesów biznesowych (Business Process Outsourcing, BPO), outsourcingu IT (Information Technology Outsourcing, ITO), centra badawczo-rozwojowe (Research&Development, R&D) i firmy wspierające rozwój sektora. Obecnie Członkami ABSL jest 140 wiodących firm sektora oraz ponad 250 managerów wyższego szczebla z 15 polskich miast.

O JLL

JLL jest międzynarodową firmą doradczą świadczącą kompleksowe usługi na rynku nieruchomości, sklasyfikowaną na liście Fortune 500. JLL zatrudnia 58 000 osób i obsługuje klientów w 80 krajach w ramach 230 oddziałów na całym świecie. Przychód firmy sięga 5,4 mld USD. Na rzecz klientów, JLL zarządza i świadczy usługi dla portfolio obiektów o łącznej powierzchni ok. 316 mln mkw. W 2014 r. firma zrealizowała na całym świecie transakcje o wartości 118 mld USD. LaSalle Investment Management (spółka w ramach grupy), zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 56 mld USD. W celu uzyskania dodatkowych informacji, zapraszamy do odwiedzenia strony www.jll.pl

O Skanska Property Poland

Skanska Property Poland jest innowacyjnym deweloperem zielonych budynków biurowych, które tworzą doskonałe środowisko dla rozwoju biznesu, są zdrowe i komfortowe dla ich użytkowników i dobrze wpisują się w otaczającą je tkankę miejską. Firma działa w Polsce od 1997 roku. Projekty Skanska Property Poland to najwyższej jakości powierzchnie biurowe w doskonałych lokalizacjach, poddawane certyfikacji w systemie LEED. Firma jest obecna na sześciu rynkach w Polsce: w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Krakowie i Katowicach. Została uznana deweloperem roku w prestiżowym konkursie CEE Investment & Green Building Awards 2015 oraz otrzymała tytuł „ESSA Green Developer of the Year” podczas gali CIJ Awards 2015.

Źródło: Informacja Prasowa.

 

Share

Dodaj komentarz