Raport z outsourcingu kadrowo-płacowego w Polsce.

Firma Ankieter przeprowadziła ankietę internetową wśród 400 polskich przedsiębiorców korzystających z outsourcingu kadrowo-płacowego. Na tej podstawie został przygotowany raport, który ma określić sens, zalety i wady przekazywania kadr i plac do firm zewnętrznych.

Z badania wyraźnie wynika, że najczęściej outsourcowane są płace. W dalszej części kadry i co się z tym łączy archiwizacja dokumentów oraz ich elektroniczny obieg.

Główną przyczyną, dlaczego polskie firmy decydują się na outsourcing kadr są oszczędności, skupienie się na właściwej działalności przedsiębiorstwa oraz zdobycie zasobów, które aktualnie nie są dostępne w firmie.

Z badania jednoznacznie wynika, że firmy obawiają się uzależnienia od firmy zewnętrznej oraz tego, że nie uzyskują zakładanych wcześniej obniżek kosztów przy wprowadzeniu outsourcingu kadr i płac. Pierwotne prognozy szybkiej obniżki wydatków często skonfrontowane są z brutalną rzeczywistością, w której niska jakość obsługi idzie z wysokimi kosztami.

Na szczęście takich niezadowolonych firm jest bardzo mało, a firmy kadrowo-płacowe, które świadczą usługi w tej branży szybko dopasowują się do zmieniających warunków i na tyle obniżają koszty swojej działalności przy równoczesnej wysokiej jakości świadczonych usług, że outsourcing kadrowo-płacowy z roku na rok zyskuje popularność.

Trend przekazywania kadr i płac do zewnętrznych firm będzie notował kolejne wzrosty. Świadczą o tym badania i odpowiedzi ankietowanych. Większość badanych przedsiębiorców jest bardzo zadowolonych po wprowadzeniu usług outsourcingowych i wszyscy powtórzyliby ten krok.
Istotne są wady, które przedsiębiorcy zauważają w trakcie outsourcowania usług:

1 wypłynięcie poza firmę istotnych danych (wysokość wynagrodzeń, dane osobowe). 31.03 %
2 brak dobrej komunikacji z firmą outsourcingową 18.8 %
3 utrata kontroli nad obszarem jakim są kadry i płace 18.69 %
4 koszty wynagrodzenia dla firmy outsourcingowej 12.9 %
5 problemy prawne w razie nienależytego wywiązywania się z zadań przez firmę zewnętrzną. 11.9 %
6 strata części własnego personelu kadrowo-płacowego, który później trudno było odtworzyć 6.67 %
7 inne

Wielu managerów obawia się przekazywania drażliwych i istotnych dla firmy informacji do zewnętrznej firmy, obawiając się wycieku istotnych i poufnych danych firmy. Z badania wynika również, że istotnym problem może być brak dobrej komunikacji z firmą outsourcingową oraz sama utrata kontroli nad kadrami i płacami bezpośrednio w firmie.

1 odpadły obowiązki ciągłego doskonalenia i szkoleń działu kadr i płac, 26.48 %
2 stabilne i przewidywalne koszty ponoszone przy obsłudze kadrowo-płacowej 16.34 %
3 zachowanie całkowitej poufności w firmie dotyczącej wynagrodzeń, 15.96 %
4 pozbycie się pełnej odpowiedzialności za prowadzenie kadr i płac 15.49 %
5 odpadły obowiązki i koszty z organizacją miejsca pracy działu kadrowo-płacowego: koszty szkoleń, zakupu oprogramowania, sprzętu komputerowego itp. 10.05 %
6 inne 5.63 %
7 redukcja kosztów prowadzenia działu kadrowo-płacowego 5.26 %
8 szybkie dopasowywanie się do zmieniających warunków i przepisów bez ponoszenia dodatkowych kosztów,

Czego brakuje przedsiębiorcom w usłudze kadrowo-płacowej?

1 elektronicznego dostępu do dokumentacji za pośrednictwem Internetu 24.39 %
2 inne 19.71 %
3 outsourcing procesów HR 18.93 %
4 szkoleń i staży dla własnego personelu 18.82 %
5 stałych porad i konsultacji w cenie

Podsumowywanie badania.

Z badania jednoznacznie wynika, że przedsiębiorcy, którzy wprowadzili z powodzeniem outsourcing kadr i płac i przeszli pełen proces wdrożenia są zadowoleni z tego faktu i w przyszłości powtórzyliby ten krok. Szczególnie ważnym aspektem okazało się cięcie kosztów w firmach oraz możliwość pozbycia się pewnych obowiązków, typu: utrzymanie działu kadrowo-płacowego w firmie, ciągłe szkolenia dla personelu itp.

Główną przyczyną, dlaczego polskie firmy decydują się na outsourcing kadr są oszczędności, skupienie się na właściwej działalności przedsiębiorstwa oraz zdobycie zasobów, które aktualnie nie są dostępne w firmie.

Przeprowadzona ankieta wykazała, że firmy obawiają się uzależnienia od firmy zewnętrznej oraz tego, że nie uzyskują zakładanych wcześniej obniżek kosztów przy wprowadzeniu outsourcingu kadr i płac. Pierwotne prognozy szybkiej obniżki wydatków często skonfrontowane są z brutalną rzeczywistością, w której niska jakość obsługi idzie z wysokimi kosztami. Na szczęście takich niezadowolonych firm jest bardzo mało, a firmy kadrowo-płacowe, które świadczą usługi w tej branży szybko dopasowują się do zmieniających warunków i na tyle obniżają koszty swojej działalności przy równoczesnej wysokiej jakości świadczonych usług, że outsourcing kadrowo-płacowy z roku na rok zyskuje popularność.

Trend przekazywania kadr i płac do zewnętrznych firm będzie notował kolejne wzrosty. Świadczą o tym badania i odpowiedzi ankietowanych. Większość badanych przedsiębiorców jest bardzo zadowolonych po wprowadzeniu usług outsourcingowych i wszyscy powtórzyliby ten krok.

Istotne są wady, które przedsiębiorcy zauważają w trakcie outsourcowania usług:

wypłynięcie poza firmę istotnych danych (wysokość wynagrodzeń, dane osobowe).

brak dobrej komunikacji z firmą outsourcingową

utrata kontroli nad obszarem jakim są kadry i płace

koszty wynagrodzenia dla firmy outsourcingowej

problemy prawne w razie nienależytego wywiązywania się z zadań przez firmę zewnętrzną.

strata części własnego personelu kadrowo-płacowego, który później trudno było odtworzyć

inne

Wielu managerów obawia się przekazywania drażliwych i istotnych dla firmy informacji do zewnętrznej firmy, obawiając się wycieku istotnych i poufnych danych firmy. Z badania wynika również, że istotnym problem może być brak dobrej komunikacji z firmą outsourcingową oraz sama utrata kontroli nad kadrami i płacami bezpośrednio w firmie.

Przedsiębiorcy, którzy wprowadzili z powodzeniem outsourcing kadr i płac i przeszli pełen proces wdrożenia są zadowoleni z tego faktu i w przyszłości powtórzyliby ten krok. Szczególnie ważnym aspektem okazało się cięcie kosztów w firmach oraz możliwość pozbycia się pewnych obowiązków, typu: utrzymanie działu kadrowo-płacowego w firmie, ciągłe szkolenia dla personelu itp.

Źródło: HRL – outsourcing kadr i płac.

Share

Dodaj komentarz