Pracownicy chcą szefa z nowoczesnym biurem

Najemcy stawiają nie tylko na stawki czynszowe, lokalizację i jakość obiektu. Coraz bardziej interesują się biurami dopasowanymi do potrzeb ich pracowników.

W Polsce działa ponad 500 centrów usług dla biznesu zatrudniających ok. 150 tys. specjalistów. Według prognoz analityków branżę w najbliższych latach czeka szybki rozwój – ze wstępnych szacowań w całym roku w polskim sektorze BPO/SSC może pracować nawet ćwierć miliona osób. To niemałe wyzwanie dla zarówno dla deweloperów jak i właścicieli starszych obiektów. Jak bowiem wynika z raportu Skanska i JLL pod patronatem ABSL, ponad 70 proc. firm z tego sektora w ciągu dwóch najbliższych lat zamierza powiększyć swoje dotychczasowe biuro. W dodatku, jak podają autorzy badań – dla najemców, nowoczesne, dobrze zlokalizowane i przystosowane do różnych stylów pracy biuro może tworzyć przewagę konkurencyjną firmy w tzw. „wojnie o talenty” i sprzyjać poprawie efektywności pracy.

– Osoby zatrudnione w biurach wymagają coraz więcej od swych pracodawców. W efekcie oprócz podstawowych kryteriów wyboru biura takich jak lokalizacja, transport, koszt najmu czy jakość, najemcy preferują biurowce, które pomogą im w złowieniu największych talentów na rynku – mówi Halina Gniadecka z Allcon Investment.

Przewaga nad konkurencją

Dostosowywanie miejsca pracy do potrzeb pracowników to trend widoczny nie tylko w najbardziej rozwiniętej stolicy, lecz także w miastach regionalnych, m.in. w Trójmieście, we Wrocławiu i w Krakowie. Działa to na poprawę negocjacyjnej pozycji najemców.

– Przy coraz większej podaży powierzchni biurowej, najemcy omawiają zapisy umów z uprzywilejowanej pozycji. Mają możliwość szukania najbardziej atrakcyjnych propozycji, negocjując jednocześnie jak najlepsze warunki. W tej sytuacji niemałą rolę odgrywa jakość i wielofunkcyjność oferowanej powierzchni – przekonuje Halina Gniadecka.

Potwierdza to wspomniany raport – menadżerowie reprezentujący sektor BPO/SSC postrzegają biuro jako potencjalne narzędzie w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej w procesie rekrutacji. Aż 87 proc. respondentów jest zdania, że nowoczesna przestrzeń zaprojektowana tak, aby sprzyjała efektywności pracy, może przekonać pracownika o wyborze pracodawcy, który takie biuro oferuje. Zatrudnieni cenią odpowiedni dostęp do światła dziennego i efektywny system klimatyzacji. Dla menedżerów z centrów usług szukających nowego biura coraz większe znaczenie mają ekologiczne rozwiązania, chętnie potwierdzone zielonymi certyfikatami typu LEED, BREEAM czy DGNB. Firmy często wymagają ponadto dostępu do zasilania z dwóch niezależnych rozdzielni elektrycznych, preferują także aranżacje powierzchni typu open-space z wydzielonymi pokojami spotkań, co jest zgodne z trendem występującym w całej Polsce.

W pracy i po pracy

Nowy trend wymaga zmiany podejścia deweloperów do planowanych inwestycji. Projektują więc biurowce tak by stanowiły kompleksową ofertę dla najemców. Budynki z jednej strony pozwalają na elastyczne planowanie przestrzeni, z drugiej uwzględniają codzienne potrzeby pracowników.

– Jeszcze 5-7 lat temu swego rodzaju awangardą były wszelkie udogodnienia dla rowerzystów w budynku, a zwłaszcza dedykowane szatnie z prysznicami. Dziś to jedno z podstawowych pytań zadawanych przez najemców – zapewnia Halina Gniadecka.

Partery z gastronomią, restauracjami i punktami usług również są mocnym magnesem. Na przykład spółka Allcon Investment w każdym z biurowców w gdyńskim kompleksie Łużycka Office Park zaprojektowała parkingi dla rowerów i motorów zarówno wewnątrz budynków, jak i w ich bezpośrednim sąsiedztwie. To nie wszystko, bo dla wygody amatorów dwuśladów zaplanowano również stacje naprawy rowerów oraz szatnie z prysznicami. Ponadto, na parterach biurowców działają punkty gastronomiczne: kantyna/restauracja „Alicja”, naleśnikarnia „Bluszcz” i sklep z pieczywem z funkcją bistro „Gorąco Polecam”.

– W Łużycka Office Park najemcy mają do dyspozycji reprezentacyjne duże hole ze strefą siedzisk, wolną rękę w aranżacji biur zgodnie ze swoimi potrzebami oraz nowoczesne systemy klimatyzacji z nawilżaniem powietrza i możliwością jej strefowania w biurze. Z kolei wokół budynków nie brakuje ławeczek wykorzystywanych w przerwie od pracy – opowiada Halina Gniadecka.

Źródło: Informacja Prasowa.

Share

Dodaj komentarz