Grywalizacja, czyli sposób na przyciągnięcie pracownika

Specjaliści z działów HR mają trudne zadanie – wyłonić najlepszych kandydatów na konkretne stanowiska. Często chodzi o osoby posiadające rzadkie, niszowe umiejętności lub łączące kilka kompetencji. Wiele koncernów walczy o najlepszych – pracowników, którzy mogą pochwalić się bogatą wiedzą i doświadczeniem, posiadających jednocześnie tzw. umiejętności miękkie. Standardowe rozmowy rekrutacyjne podczas, których zadawane są sztampowe pytania, powoli ustępują nowym formom rekrutacji. Jedną z nich jest grywalizacja. Na czym ona polega? I w jaki sposób pomaga przyciągnąć dobrych pracowników.

Czym jest grywalizacja?

Grywalizacja często określana jest również terminem gamifikacja (od ang. gamification). Technika ta polega na zastosowaniu w projekcie mechanizmów nagradzania doskonale znanych z gier planszowych, karcianych, fabularnych i komputerowych. Celem tych mechanizmów jest wpływanie na zachowania uczestników, zmiana rutynowych zadań w pasjonującą rozgrywkę.

W grywalizacji wykorzystano prosty mechanizm, który większość ludzi zna już z dzieciństwa – rywalizację, dążenie do bycia najlepszym. Do zwyczajnych, często nieco nudnych, zadań wprowadza się system motywacyjny. Twórcy projektów mogą wykorzystywać:

– punkty i rankingi osiągnięć

– bonusy

– różne poziomy zaawansowania

– tabele wyników

To pozwala na maksymalne zaangażowanie uczestników projektu w zadania przygotowane przez jego autora.

Jak wykorzystywana jest grywalizacja?

Wiele firm wykorzystuje gamifikację do motywowania pracowników, zwiększenia ich zaangażowania w wykonywanie obowiązków i realizację biznesowych projektów. Po mechanizmy rodem z gier chętnie sięgają również specjaliści ds. HR rekrutujący pracowników z pokolenia Y wychowanego w świecie wirtualnej rozrywki, gier komputerowych, otoczonego najnowszymi gadżetami technologicznymi.

Grywalizacja w procesie rekrutacyjnym

Grywalizacja pozwala skutecznie dokonać wstępnej selekcji kandydatów do pracy i wyłonić osoby, które najlepiej sprawdzą się podczas wykonywania zadań podobnych do tych, które czekają w przyszłej pracy zawodowej. Grywalizacja to idealny sposób na prowadzenie wszelkiego typu konkursów, urozmaicenie zadań rekrutacyjnych. Pasjonujące gry są doskonałym zamiennikiem nudnych testów kompetencyjnych, które często nie pozwalają wyłonić kandydatów posiadających najlepsze umiejętności potrzebne na konkretnym stanowisku.

Grywalizacja pomaga skrócić projekt rekrutacyjny, ponieważ stanowi doskonałe narzędzie do wstępnej selekcji – specjalista ds. HR spotyka się wtedy wyłącznie z kandydatami, którzy posiadają pożądane kompetencje i cechy.

Gra o najlepszego pracownika

Grywalizacja, coraz częściej, stanowi swoiste narzędzie walki o najlepszych kandydatów do pracy z pokolenia Y. Umiejętnie przygotowane gry są w stanie wzbudzić duże zainteresowanie wśród najlepszych, wpłynąć na wolę walki o stanowisko i sprawdzenia się w zadaniach konkursowych. Osoby wychowane w świecie gier, opartych o rankingi i kolejne poziomy do przejścia, grę rekrutacyjną traktują zupełnie inaczej niż test zawierający sztampowe, przewidywalne pytania czy znane od dawna zadania psychologiczne.

Gry często dostępne są online, są promowane w mediach społecznościowych i serwisach rekrutacyjnych. Wielu specjalistów, którzy niekoniecznie wysłaliby swoje dokumenty aplikacyjne, zaintrygowanych pomysłem, bierze udział w rozgrywce. To pozwala im poznać markę, a w przyszłości, może być impulsem do podjęcia pracy w tej właśnie firmie.

W jakich firmach najczęściej wykorzystywane są mechanizmy grywalizacji?

Po gry rekrutacyjne często sięgają firmy informatyczne planujące zatrudnienie nowych programistów, webmasterów czy innych specjalistów IT. Środowisko to znane jest z zamiłowania do rozrywki internetowej, dlatego grywalizacja jest bardzo atrakcyjną formą rekrutacji dla tej branży.

Grywalizację niektóre firmy IT wykorzystują również w nieco inny sposób. Paweł Tkaczyk – autor książki „Grywalizacja” i wykładowca akademicki zajmujący się zjawiskiem grywalizacji w Polsce – wskazuje, że gra może… zastąpić opiekuna wprowadzającego nowego pracownika w jego obowiązki.

Autorem artykułu jest firma Companion oferujące grywalizację dla handlowców i systemy wsparcia sprzedaży.

Share

Dodaj komentarz