Najszybciej rozwijający się sektor w Polsce – sektor BPO

Najszybciej rozwijający się sektor w Polsce – sektor BPO

Sektor BPO to najszybciej rozwijający się sektor w Polsce – tymi słowami prezes PAIiIZ Sławomir Majman otworzył konferencję poświęconą sektorowi usług biznesowych.

Spotkanie odbyło się 16 września br. w PAIiIZ. Według raportu „BPOland Potential and Prospects”, opracowanego przez CBRE, największą na świecie firmę doradczą w sektorze nieruchomości komercyjnych przy współpracy, Hays, ekspertów w dziedzinie rekrutacji, oraz Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ). Polska jest najpopularniejszym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej dla inwestorów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu (BPO, czyli outsourcing). Dla sektora BPO najważniejsze są trzy elementy: środowisko biznesowe, rynek pracy i rynek nieruchomości. Raport powstał na rosnące zapotrzebowanie odpowiedzi na sektor BPO. Na tej podstawie widzimy, że coraz więcej firm jest zainteresowanych Polską i zainteresowanie ciągle rośnie, zarówno ze strony inwestorów z Ameryki, Europy Zachodniej i Azji – zaznaczyła Joanna Mroczek, dyrektor Działu Doradztwa i Badan Rynku , CBRE.

Na przestrzeni ostatniego roku Polska wyprzedziła Indie pod względem tempa tworzenia nowych miejsc pracy i rozbudowywania istniejących projektów w sektorze BPO, a od 2008 roku liczba zatrudnionych przez firmy świadczące nowoczesne usługi dla biznesu rośnie o 20% rocznie. Polska w ciągu kilku, dosłownie kilku lat wyrosła na liderów tej dziedziny gospodarki, w której wszystko zależy od jakości kapitału ludzkiego. Te inwestycje nie przychodzą, dlatego, że jesteśmy piękni i wykształceni, ale także, dlatego, że mamy system wspierania tych inwestycji – dodał prezes.

 

Polska rozwija się szybciej niż inne kraje naszego regionu i znajduje się w centrum zainteresowania inwestorów. Jednak relokacja firmy lub jej części jest poważnym przedsięwzięciem, stąd zarządy i menedżerowie potrzebują szczegółowych informacji na temat rozlicznych aspektów funkcjonowania polskiego rynku. Doceniają też bardzo zachęty oferowane przez władze centralne regionalne.

Dostępność nowoczesnych powierzchni biurowych jest ważnym czynnikiem branym pod uwagę przez inwestorów, stąd rosnący zasób biurowy w takich miastach jak Olsztyn, Bydgoszcz, Opole czy Rzeszów na przestrzeni ostatnich czterech lat przyczynił się do obecności w tych miastach takich międzynarodowych gigantów jak JP Morgan Chase, Atos, Alcatel Lucent, Cap Gemini, France Telecom, Citi Group, Carlson Wagonlit Travel, Orange, Sanofi Aventis i wielu innych.

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce zatrudnia już ponad 110.000 osób i w kolejnych latach przewidywany jest dalszy wzrost. Na przestrzeni ostatnich 10 lat zatrudnienie w sektorze usług dla biznesu wzrosło w wyniku rozbudowy istniejących centrów takich firm jak State Street, Hewlett Packard i HSBC, a także dzięki pojawieniu się nowych graczy. Dla inwestora bardzo ważnym czynnikiem jest koszt pracownika. Cały czas jesteśmy atrakcyjnym krajem dla inwestorów z Europy Zachodniej. Im bardziej niszowe kompetencje posiada kandydat, im więcej kandydat zna niszowych języków obcych, tym wynagrodzenia mogą być wyższe o 30% od kandydata posiadającego kompetencje podstawowe – powiedziała Małgorzata Jasińska CEE Corporate Accounts Director, Hays Poland Sp. z o.o.

Od 2011 roku rośnie też liczba studentów kierunków inżynieryjnych i związanych z nowoczesnymi technologiami. Zawdzięczamy to m.in. wprowadzeniu przez resort edukacji tzw. kierunków zamawianych. Inicjatywa ma na celu m.in. zwiększenie liczby absolwentów kierunków ścisłych. W opinii ekspertów jest to niezbędne, by Polska gospodarka dalej się rozwijała.

Chcemy więcej i możemy więcej, pójść w kierunku bardziej zaawansowanych usług, jakie możemy świadczyć z Polski. To, co najważniejsze już się dzieje. Uczelnie współpracują z biznesem i dostosowują swoje programy nauczania do tego co na rynku jest potrzebne. Sami kandydaci potrzebni do tego sektora też widzą potrzeby i inaczej podchodzą do edukacji i podnoszenia własnych kwalifikacji zawodowych – zaznaczyła Jolanta Jaworska dyrektor Programów Publicznych IBM oraz vice prezes ABSL.

Sektor BPO (Business Process Outsourcing) to centra outsourcingu procesów biznesowych zorientowane na klientów zewnętrznych.

Źródło: PAIiIZ

Prezentacje z konferencji:

Prezentacja PAIiIZ – Rafał Szajewski

Prezentacja Hays Poland – Małgorzata Jasińska

Prezentacja CBRE – Joanna Mroczek

Share

Dodaj komentarz