Jak w czasie COVID19 działają firmy na rynku biurowym

Firma doradcza Walter Herz przeprowadziła badanie, by sprawdzić jak firmy radzą sobie w obecnej sytuacji na rynku biurowym i jakie efekty przynosi praca zdalna

Okazuje się, że tylko 10 proc. firm przed wybuchem epidemii nie przewidywało możliwości pracy zdalnej pracowników. Zdecydowana większość, bo aż 90 proc. przedsiębiorstw już wcześniej umożliwiała taką formę pracy swoim ludziom.

W ocenie większości ankietowanych, produktywność w pracy świadczonej zdalnie wcale nie spadła albo obniżyła się tylko w nieznacznym stopniu. A według jednej trzeciej pytanych, efektywność ich pracy w czasie epidemii nawet wzrosła.

Ponad połowa osób, które wzięły udział w badaniu zajmuje stanowiska managerskie, a 16 proc. dyrektorskie. Wśród ankietowanych 50 proc. przedsiębiorstw zatrudnia od 50 do 250 osób, jedna trzecia do 50 pracowników, a 16 proc. to firmy w których pracuje ponad 250 osób. Większość to firmy związane z branżą IT, bankowością i ubezpieczeniami.

Największym wyzwaniem dla osób pracujących w domu okazała się ergonomia stanowiska pracy i fizyczne środowisko, w jakim aktualnie pracują, w tym także work – life balance związany z świadczeniem pracy w domu. Zdecydowanie mniejsze trudności badani mają z nawiązywaniem kontaktów biznesowych i sprzętem do pracy, czy technologiami do komunikacji.

– Jedną z najbardziej namacalnych zmian, jakie przyniósł COVID19 jest forma komunikacji z klientami. Aż 75 proc. firm wykorzystuje dziś do niej kanały wideo. Tylko jedna czwarta nie wprowadziła takiej obsługi – informuje Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz.

– Na uwagę zasługuje też fakt, że wśród ankietowani przedstawicieli firm, takich którzy widzą zdecydowanie negatywny wpływ obecnej sytuacji na funkcjonowanie przedsiębiorstwa nie jest dużo. Większość potwierdza niezbyt sprzyjające oddziaływanie kwarantanny na działalność firmy. Niewielki odsetek pytanych wskazuje zaś na neutralny wpływ epidemii na przedsiębiorstwo – mówi Krzysztof Foks, Analyst w Walter Herz.

Wśród najbardziej wyraźnych trudności i wyzwań, jakie pojawiły się wraz z wirusem najwięcej osób wymieniło zmianę organizacji pracy biura, wydłużenie czasu pracy i procesów oraz konieczność wprowadzenia takiej formy pracy, by została utrzymana ciągłość działań i bieżących zadań firmy. Ponadto, wskazywano na utrudnienia związane z ograniczeniem ilości i wielkości spotkań, co wymiernie rzutuje na efektywność. Ankietowani zauważali również spadek ilości zleceń i produktywności, powiązany ze strachem przed chorobą.

Aby zapobiec zakażeniom firmy przede wszystkim wprowadzały pracę zdalną. Wzrosła też dbałość o dezynfekcję pomieszczeń. Do niezbędnego minimum ograniczano spotkania w firmach. Zapadały też decyzje o zamrożeniu niektórych działań i procesów.

Zarządcy i właściciele budynków skupili zaś uwagę  na utrzymywaniu wyjątkowej czystości powierzchni wspólnych w biurowcach. Do tego wprowadzane były zmiany w obsłudze korespondencji i kurierów na terenie obiektów oraz w funkcjonowaniu recepcji. Zadbano też o dostarczenie najemcom i pracownikom płynów do dezynfekcji, a dostęp do budynków został ograniczony.

Niemal 95 proc. właścicieli biurowców dostrzega wpływ, jaki wprowadzony w naszym kraju stan epidemii ma na ich biznes. Około 87 proc. pytanych przyznało, że najemcy kontaktują się z nimi w celu uzyskania informacji na temat działań, jakie mogą podjąć w obecnej sytuacji.

Większość właścicieli budynków biurowych mówi też o negatywnym wpływie, jaki mają zmiany wprowadzone w życiu społecznym na proces budowy i aranżacji powierzchni najmu. Jedna trzecia respondentów miała trudności z interpretacją oddziaływania kwarantanny na prowadzenie budów, a 13 proc. ankietowanych dostrzegło jej pozytywny wpływ.

Prawie 70 proc. zarządzających biurowcami potwierdza natomiast niesprzyjające działanie obecnych ograniczeń na negocjacje umów. Ponad 30 proc. badanych nie widzi zaś przeszkód w negocjacjach.

W sprawie wpływu COVID19 na bieżące funkcjonowanie biurowców zdania są podzielone. Połowa ankietowanych nie dostrzega większego wpływu, a druga połowa wskazuje, że jest on negatywny lub zdecydowanie negatywny.

W ocenie prawie 90 proc. badanych właścicieli i zarządców budynków aktualna sytuacja negatywnie rzutuje także na ilość odnotowanych zapytań o dostępne powierzchnie biurowe. Tylko 11 proc. inwestorów nie widzi w tym aspekcie problemu. Spadek liczby zapytań w najbliższych miesiącach prognozuje natomiast prawie 80 proc. ankietowanych. A niemal 70 proc. przewiduje również zmniejszanie się ilosci rozpoczynanych w najbliższym czasie procesów.

Pobierz raport:

https://walterherz.com/pl/a/wplyw-covid-19-na-uczestnikow-rynku-nieruchomosci

Źródło: Informacja prasowa.


Walter Herz consulting company conducted a survey to check how companies are coping with the current situation on the office market and what effects does home office bring

It turns out that only 10 per cent of companies before the outbreak of the epidemic did not provide the possibility of remote work of employees. The vast majority, as much as 90 per cent of enterprises had previously enabled this form of work for its staff.

In the opinion of the majority of respondents, productivity at work provided remotely did not drop at all or decreased only slightly. Moreover, according to one-third of respondents, their work efficiency even increased during the epidemic.

Over half of the people who took part in the survey hold management positions, and 16 per cent work as executives. 50 per cent of the surveyed enterprises employ between 50 and 250 people, one-third has up to 50 employees, and 16 per cent are companies employing over 250 people. The majority are companies related to the IT industry, banking and insurance.

The biggest challenge for people working at home turned out to be the ergonomics of the workplace and the physical environment in which they currently work, including work – life balance related to performing tasks at home. The respondents have definitely less difficulties with establishing business contacts and equipment for work, as well as communication technologies.

– One of the most tangible changes that COVID19 has brought is the form of communication with clients. As much as 75 per cent of companies today use video channels for it. Only a quarter have not introduced such service – informs Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner / CEO at Walter Herz.

– It is also worth noting that among the surveyed representatives of companies there are not many who see the vastly negative impact of the current situation on the functioning of the company. Most of them confirm non-favorable impact of the quarantine on the company’s operations. A small percentage of respondents indicate a neutral impact of the epidemic on the company – says Krzysztof Foks, Analyst at Walter Herz.

Among the most pronounced difficulties and challenges that arose with the virus, most people listed a change in the organization of office work, longer hours and processes, and the need to introduce such a form of work, so that the continuity of activities and ongoing tasks of the company are maintained. In addition, difficulties related to limiting the number and size of the meetings were pointed out, which extensively affects efficiency. The respondents also noticed a decrease in the number of orders and productivity, associated with fear of becoming ill.

In order to prevent infection, companies primarily switched to remote work. Also, attention to disinfecting the rooms has increased. Company meetings were limited to the necessary minimum. Decisions to freeze certain activities and processes were also made.

Building managers and owners focused on maintaining exceptional cleanliness of common areas in the office buildings. In addition, offices introduced changes in handling correspondence and deliveries on the premises, as well as functioning of the reception. What is more, tenants and employees were provided with disinfectant liquids, and access to buildings was limited.

Almost 95 per cent of office building owners recognize the impact that the state of epidemic emergency introduced in our country has on their business. About 87 per cent of respondents admitted that tenants contact them in order to obtain information on actions they can take in the current situation.

Most office buildings owners also mention a negative impact that changes introduced in social life have on the process of construction and arrangement of the leased space. One-third of respondents had difficulty interpreting the impact of quarantine on construction sites, and 13 per cent of respondents saw its positive impact.

However, almost 70 per cent of office building managers, confirm the adverse effects of current restrictions on contract negotiations. Over 30 per cent of respondents do not see any obstacles to negotiations.

Opinions differ on the impact of COVID19 on the current functioning of office buildings. Half of the respondents do not see much impact, while the other half indicate that it is negative or definitely negative.

According to almost 90 per cent of the surveyed building owners and managers, the current situation also negatively affects the number of inquiries about the available office space. Only 11 per cent of investors see no problem in this aspect. However, almost 80 per cent respondents predict the decline in the number of inquiries in the upcoming months. What is more, almost 70 per cent also foresees a decrease in the number of begun processes in the near future.

About Walter Herz

Walter Herz company is a leading Polish entity which has been operating in the commercial real estate sector across the country. For seven years, the company has been providing comprehensive and strategic investment consulting services for tenants, investors and real estate owners. It provides extensive support for both public and private sector. Walter Herz experts assist clients in finding and leasing space, and give advice when it comes to investment and hotel projects.

In addition to its headquarters in Warsaw, the company has branches in Cracow and Gdansk. Walter Herz has created Tenant Academy, first project in the country, supporting and educating commercial real estate tenants across Poland, with on-site courses held in the largest cities in the country. In order to ensure the highest ethical level of services provided, the agency introduced the Code of Good Practice.

Source: Press releace.

Share