Czy Polska staje się centrum usług BPO/KPO w Europie?

Czy Polska staje się centrum usług BPO/KPO w Europie?

Sektor BPO (Business Process Outsourcing) rozwija się na świecie już od prawie 40 lat. Trend ten został zapoczątkowany przez niewielką grupę korporacji amerykańskich i obecnie stał się praktykowany na skalę światową przez szerokie grono firm na całym świecie. Firmy będące pod presją globalnej konkurencji i minimalizacji kosztów działania zmuszone są do poszukiwania tańszych rozwiązań takich jak outsourcing i offshoring.

Outsourcing związany jest ze zlecaniem części usług lub produkcji do innych firm. BPO odnosi się do wyodrębniania i zlecania części własnych operacji, niezwiązanych bezpośrednio z kluczową działalnością, m.in. centra telefoniczne (call centres), zaplecza biurowo-administracyjne, obsługa IT.

Outsourcing oraz BPO może oznaczać przeniesienie działalności w ramach jednego kraju (onshore), do innego kraju położonego blisko kraju własnej siedziby lub siedziby obsługiwanych klientów (nearshore) lub do odległego kraju, którego wybór przyniesie znaczne korzyści dla firmy lub jej klientów (offshore).

W większości wypadków, główną przyczyną rozwijania się sektora BPO jest konieczność redukcji kosztów. W ostatnich latach, naznaczonych globalnym kryzysem ekonomicznym, trend ten istotnie się rozwinął i firmy gwałtownie poszukują nisko-kosztowych lokalizacji dla coraz bardziej rozwiniętych potrzeb usługowych. 

Rynki różnią się pod względem adaptacji do potrzeb BPO. Główne kryteria wyboru lokalizacji BPO są jednak podobne i zawierają takie elementy jak stabilność środowiska politycznego i ekonomicznego, doświadczenie państw w przyjmowaniu inwestorów zagranicznych, dostępność pracowników o wysokich, wyspecjalizowanych kwalifikacjach, zdolności językowe, ograniczone koszty pracy, dostępność powierzchni biurowej, dostępność transportowa, infrastruktura, odpowiednia strefa czasowa.

Przez ostatnie lata wśród międzynarodowych korporacji obserwowaliśmy rosnący wzrost zainteresowania Europą Środkową. Zwłaszcza Polska okazała się szczególnie atrakcyjna dla usług BPO, również ze względu na rozwinięte duże miasta regionalne, przekraczające 500.000 mieszkańców. Operatorzy BPO często wybierają lokalizacje poza stolicą kraju, gdzie zazwyczaj koszty funkcjonowania są niższe. Dotychczas najwięcej centrów usług pochodziło z sektora IT, usług księgowo-finansowych i innych procesów biznesowych.

Procesy te to nie tylko proste usługi typu call center, ale również zaawansowane procesy oparte na wiedzy i badaniach (tzw. Research & Development, Knowledge Process Offshoring, Information Process Offshoring, Shared Service Centers etc.). Szacuje się, iż dotychczas powstało w Polsce ponad 300 centrów usług BPO zatrudniających około 80.000 ludzi. Do końca 2013 roku przewiduje się wzrost zatrudnienia w tym sektorze o kolejne 20.000.

Dotychczas najwięcej firm BPO pojawiło się w Krakowie, najbardziej popularnej lokalizacji dla BPO. Miasto urosło do pozycji centrum usług w Europie. Na drugim miejscu jest Wrocław, gdzie swoje usługi przetwarzają firmy z sektora zaawansowanych technologii, produkcji i IT. Trójmiasto wymieniane jest jako trzecia najważniejsza lokalizacja dla tego typu inwestorów. To tutaj coraz częściej pojawiają się zaawansowane firmy oferujące usługi typu SSC i KPO.

Najwięksi pracodawcy z sektora BPO w Polsce

Inwestor Miasta
Capgemini Kraków, Katowice, Wrocław
General Electric Tri-City, Warsaw
IBM Kraków, Wrocław, Tri-City, Warsaw
France Telecom Lublin
Hewlet Packard Wrocław
Bartelsmann Media Poznań, Szczecin
Nokia Siemens Network Wrocław
Citi Group Warsaw, Olsztyn, Łódź
Shell Kraków
Accenture Warsaw, Łódź
Infosys Łódź

Źródło: ABSL, CBRE

Źródło:CRBE

Jednym z największych wyzwań dla deweloperów obiektów biurowych jest dostosowanie własnej oferty do specyficznych potrzeb firm BPO. Proces powstawania nowych biurowców jest stosunkowo długi i wrażliwy na koniunkturę gospodarczą, podczas gdy oczekiwania najemców ciągle się zmieniają. Chociaż najważniejszymi czynnikami, jakie decydują o wyborze danego miasta są zasoby pracy oraz koszty operacyjne, dostępność nieruchomości biurowych jest kluczowa w momencie podejmowania szybkich decyzji lokalizacyjnych. „Najistotniejszym aspektem jest oczywiście oferta czynszowa, która musi być konkurencyjna. Jednak równie ważna jest jakość tej oferty i zaawansowanie technologiczne powierzchni, dostosowane do specyficznych potrzeb najemców z tego sektora” – podkreśla Sławomir Gajewski prezes trójmiejskiej firmy Torus Sp. z o.o. Sp. k.

Lista oczekiwań najemców opiera się przede wszystkim o:

Lokalizacja budynku. Firma, która decyduje się na lokalizację poza stolicą państwa, poszukuje w danym mieście jak najbardziej dogodnej lokalizacji. Najważniejszym elementem jest tu dostęp do transportu publicznego, który w dużej mierze wpływa na decyzje najemców. Ważne są takie czynniki jak drogi, liczba linii autobusowych, tramwajowych i kolejowe, odległość piesza od przystanków, odległość od centrum miasta oraz międzynarodowego lotniska, dostępne połączenia międzynarodowe itd.

Standard budynków. Pomimo, iż firmy BPO zakładają niskie koszty funkcjonowania, nie znaczy to, iż rezygnują z szeregu rozwiązań oferowanych w nowoczesnych biurowcach. Centra BPO funkcjonują w wysoko zaawansowanych środowiskach technologicznych i pewien zestaw udogodnień jest nieodzowny. Jest to m.in. odpowiednia wielkość powierzchni piętra (optymalnie od 1000 do 2.000 mkw), dwa lub trzy niezależne źródła energii, z możliwością wyboru dostawcy energii czy wydajne windy. Kolejne kwestie dotyczą generatora prądotwórczego oraz nowoczesnych systemów ogrzewania i wentylacji z kontrolą wilgotności  – wysoko wydajne systemy klimatyzacji są niezwykle istotne ze względu na duże zagęszczenie pracowników. Nie mniej ważną kwestią są podniesione podłogi, nowoczesne sufity z wydajnym oświetleniem czy elastycznie zaprojektowane plany pięter ze względu na konieczność częstych zmian układu biur. Do tego należy zaliczyć również możliwość zaadaptowania powierzchni pod dodatkowe usługi  IT, anteny satelitarne, UPS w budynku. Dodatkową wartość stanowią coraz częściej ekologiczne certyfikaty budynków.

Obecnie zauważa się istotny wpływ pracowników poszczególnych firm na wybór budynków, zwłaszcza w przypadku powiększania lub zmiany biura firmy już funkcjonującej w danym mieście. Pracownicy cenią sobie nie tylko jakość budynku, ale również szereg udogodnień w pobliżu lub w ramach budynków. Najczęściej wymienia się: centra rekreacyjno- sportowe, przedszkola, gastronomię, obiekty handlowe i sklepy, czy usługi bankowe w najbliższym otoczeniu.

Polska z ogromnym potencjałem ludzi, nowoczesną, wciąż rozwijającą się infrastrukturą oraz wciąż dobrymi wskaźnikami makroekonomicznymi już stała się ważnym punktem na światowej mapie sektora usług wspólnych. Ogromne zainteresowanie firm zachodnioeuropejskich, amerykańskich czy nawet hinduskich, zarówno tych, które rozpatrują ulokowanie pierwszego centrum, jak i tych, które istniejące już centra rozwijają, świadczy o tym najdobitniej.

Autor: Maciej Brożek – Torus

Źródło: biznes.onet.pl

Share

Dodaj komentarz